Detta kan jag äta

När kosten har så stora begränsningar som min har just nu så är det svårt att bjudas bort till någon på mat. Det roliga med att träffas vägs mot det jobbiga att reda ut vad de kan bjuda mig på för mat. Oavsett hur tillmötesgående någon är så känns det ändå jobbigt att behöva speca vad jag kan äta och prata om allt jag inte kan äta. Det blir mer påtagligt vilka begränsningar jag har numera. För att göra det enklare för mig själv så har jag därför valt att skapa denna listan av råvaror som jag kan äta. Om någon ska bjuda mig på mat så är det denna listan man får välja från. Då kan jag lägga till saker jag börjat testa efterhand och det blir lättare för den som ska laga maten att känna sig säker på att det blir rätt.

Kokosmjölk har inte missats  i listan utan funkar inte för tillfället. Mjölkprodukter har uteslutits pga att jag får eksem av det.

Tänk på att detta är en lista på råvaror som inte får innehålla några marinader eller vara färdigkryddade. För ersättning av lök hänvisar jag hit, där finns även en lista på fonder och såser som är okej. För köp av färdiga produkter så finns här en lista med produktval.

Huvudråvaror

  • Fisk
  • Kött – nöt, fläsk, lamm, vilt, etc allt funkar.
    • Chark kan innehålla lök och citronsyra, då är det inte okej. Se listan på produkter som är säkra för mig.
  • Fågel – med kyckling får man se upp med citronsyra (E330-333)
  • Skaldjur – om det är utan citronsyra (E330-333)
  • Ägg

Kolhydrater

  • Potatis
  • Ris
  • Quinoa
  • Hirs
  • Teffkorn
  • Durrakorn
  • Viss glutenfri pasta – måste dock följa produktvalen för att det ska bli rätt

Grönsaker

  • Haricots verts
  • Morötter
  • Squash
  • Aubergine
  • Gurka
  • Tomat
  • Sallad
  • Spenat
  • Gröna delen av purjolöken
  • Gröna delen av salladslöken
  • Ramslök
  • Gräslök
  • Paprika
  • Chili
  • Ingefära
  • Gurkmeja
  • Spetskål
  • Pak choi
  • Palsternacka
  • Grönkål
  • Vitkål (syrad och stekt är testad)

Frön

  • Chiafrön
  • Solrosfrön
  • Pumpakärnor
  • Sesamfrön

Frukt & bär

  • Banan
  • Äpple
  • Apelsin
  • Citron
  • Lime
  • Blåbär
  • Jordgubbe
  • Hallon
  • Kiwi
  • Passionsfrukt
  • Vindruvor
  • Lingon
  • Tranbär

Mjöler & annat att baka med

  • Majsmjöl
  • Teffmjöl
  • Durramjöl
  • Rismjöl
  • Quinoamjöl
  • Jyttemjöl Original
  • Majsstärkelse
  • Pofiber
  • Bakpulver
  • Kakao
  • Bikarbonat
  • Fiberhusk
  • Fibrex

Smaksättare

  • Garant chilisås (finns på Willys)
  • Honung
  • Lönnsirap
  • Socker
  • Äppelcidervinäger
  • Balsamvinäger
  • Rödvinsvinäger
  • Sojasås
  • Majonäs – äkta majonäs med en ren innehållsförteckning funkar

Kryddor

Kanel funkar i bakning men inte i mat av oklar anledning. I övrigt funkar allt som inte är kryddblandningar eller någon typ av lökpulver. Önskas en kryddblandning så har jag egna kryddblandning som ni kan få recept på om ni inte redan hittat dem på bloggen.

Tillbehör

  • Tortilla chips – om de endast innehåller majsmjöl
  • Lingonsylt – utan citronsyra (E330-333)
  • Tacoskal – om de endast innehåller majsmjöl

Dryck

  • Vatten – utan kolsyra
  • Orangina
  • Rött vin
  • Rosévin – som inte är en blandning av vitt och rött vin
  • Glutenfri öl
  • Äpplejuice – om den är utan citronsyra (E330-333)
  • Apelsinjuice – om den inte är gjord på koncentrat (de innehåller ofta ospecad citronsyra)

Är magen stabil funkar all denna dryck, har magen en dålig dag så är det bara vatten som gäller. Då ställer kolsyra och alkohol till det för mycket för magen.

Snacks

  • Lättsaltade chips
  • Mindre mängder mörk choklad (utan mjölk)
  • Jordnötter
  • Popcorn